LE TRAVAILLEUR CATALAN

 © cloudlynx de Pixabay 

– Malparit de « fes el boc »! Penses que podes controlar-ne un mínim la utilització, mes en realitat no és així. Jo, concretament, no hi poso mai res de personal, només de temps en temps comparteixo un escrit, un dibuix, un vídeo, que trobo interessant o divertit, i prou. Però el fet que donis, cant un compte i ho vulguis o no, algunes dades personals, fa que, per exemple, el teu aniversari sigui conegut de molta gent, lo que no necessàriament voldries…
– O sigui que lo que no te convé és que la gent conegui la teva edat potser? Seriosament, es pot entendre que hi hagi gent que els agradi compartir informacions més íntimes, com una naixença, un dol, o més senzillament petits esdeveniments de la vida de cada dia… tinc un amic que viu ara a l’altra punta del món, a Fiji, i me deia fa poc que aquestes xarxes socials l’hi permeten de mantenir lligams amb la vida de Perpinyà…
– Sí, sí, ben segur… Queda que també pot sorgir un entrebanc inesperat. Per exemple, fa uns dies vaig compartir un curt text que, amb to irònic, comentava la fórmula segons la qual la naturalesa «dona» coses. El text deia, en castellà, que la “vaca no da leche” sinó que la llet se l’hi ha de prendre, lo que demana un mínim de feina i de competència…
– Home, compartir castellà ja és una provocació no !
– Ah! Ah! Lo que sí va passar és que immediatament una persona, simpàtica i que coneixi des de fa molt temps, va penjar un comentari deduint que jo feia la promoció de la fórmula de l’expresident Sarkozy segons la qual calia treballar més per guanyar més, que m’oblidava de les lluites socials, que no me reconeixia… Què vols fer amb aquest tipus de deliri: respondre i engegar un d’aquells debats tan interminables que inútils  per desfer-te a la vegada dels que te critiquen per posicions que no són les teves i dels que te feliciten pensant que ho són?
– Lo millor és callar: a més si alguns ecologistes veuen que fas córrer que la vaca no dona pas la seva llet llavors sí que ja veuràs que rebràs!

Traduction

Que donne la vache ?

– Putain de « Fesses de bouc » ! Tu crois que tu peux contrôler un minimum son utilisation mais en réalité ça ne marche pas comme ça. Concrètement, moi je n’y mets jamais rien de personnel, je me contente de partager de temps en temps un écrit, un dessin, une vidéo, que je trouve intéressants ou amusants, et c’est tout. Mais comme, que tu le veuilles ou non, tu donnes des renseignements personnels en créant un compte, un tas de gens sont au courant de ton anniversaire, par exemple, ce que tu ne souhaites pas forcément…
– Autrement dit, ce qui ne te va pas, c’est qu’on connaisse ton âge au fond ? Plus sérieusement, on peut comprendre que certains aiment partager des événements plus intimes, un deuil, une naissance, ou simplement de petites choses de la vie quotidienne… j’ai un ami qui vit à l’autre bout du monde, aux Fidji, et il me disait dernièrement que ces réseaux lui permettent de garder le contact avec ce qui se passe à Perpignan.
– Oui, oui, bien sûr. Reste qu’un ennui inattendu peut aussi survenir. Par exemple, j’ai partagé il y a quelques jours un court texte qui commentait ironiquement la formule selon laquelle la nature « donne » des choses. Il était dit, en castillan, que la vache ne « donne pas du lait », mais qu’il faut le lui prendre, ce qui demande un minimum de travail et de compétence…
– Homme, partager du castillan c’est déjà de la provoc, non !
– Ah! Ah ! Ce qui par contre est arrivé, c’est qu’aussitôt, quelqu’un de sympathique, que je connais depuis longtemps, à fait un commentaire déduisant que je faisais la promotion de la formule de Sarkozy, selon laquelle il faut « travailler plus pour gagner plus », que j’oubliais les luttes sociales, qu’elle ne me reconnaissait plus… que veux-tu faire face à ce genre de délire: répondre et initier un de ces débats aussi interminables qu’inutiles, où tu dois à la fois te défaire de ceux qui te critiquent pour des positions qui ne sont pas les tiennes et de ceux qui te félicitent en pensant que ce sont les tiennes ?
– Il vaut mieux te taire : surtout que si certains écolos voient que tu relaies que la vache ne donne pas son lait, là, tu vas voir ce que tu vas prendre !

C&C

 
Cet article est en lecture libre. Pour avoir accès à l'ensemble du site, merci de vous connecter ou vous inscrire

ARTICLES EN LIEN