LE TRAVAILLEUR CATALAN

– Has vist! S’ha signat un conveni entre l’Oficina pública de la llengua catalana (OPLC) i les entitats polítiques, que permetrà d’ampliar l’ensenyament del català, afegint noves classes bilingües en varis pobles dels Pirineus Orientals…

– Sí, ja era hora. Queda a esperar que els efectes siguin reals…

– Sobretot, que aquest optimisme tan gran no t’afogui! A més, aquest només és un pas, i seguiran altres mesures, al novembre, normalment. La regió Occitània fa una gran consulta sobre la qüestió de les llengües. Mostra que més dels tres quarts de la gent diuen que per ells és important preservar català i occità.

– Vols que te digui, me malfio de les consultes de la regió Occitània i de la seva presidenta: recordem que va negar la identitat catalana dins de l’apel·lació “Occitània”…

– Sí, mes va generar protestes de gent que mai havien sortit al carrer per manifestar, recorde-te de les grans manifestacions de Perpinyà…

– … i des de llavors, i per causa d’aquell error polític, sembla més fàcil de trobar diners per ajudar-nos! Se pot veure les coses així…

– … sobretot, es va veure lo que l’enquesta actual confirma, o sigui que molta gent, i s’ha de dir molta gent no originària d’aquí, és favorable als esforços per les llengües. És clar, això no vol dir que aquest desig se transformi immediatament en energies concretes.

– De fet, més es troba gent per defendre-les… i menys hi ha locutors!

– I què, què voldries? Que no se fes res? I penses que així tothom tornaria a parlar el català pels carrers com quan eres nin?

  • Calma! Com a mínim els convenis d’avui són una recompensa pels tossuts que no han deixat mai de lluitar, sobretot durant el forat quan el català popular desapareixia dels pobles mentre la llengua sàvia dels llibres i de les escoles encara gairebé no existia… queda a esperar que el moviment contrari esdevingui efectiu, i que la cultura ara passi de les escoles i els llibres vers els carrers…

                               C&C                         

Écoles et rues

  • Tu as vu ça? Une convention a été signée entre l’Office Public de la Langue Catalane (OPLC)  et les collectivités, en qui va permettre d’augmenter l’enseignement du catalan en créant davantage de classes bilingues dans plusieurs villages des Pyrénées Orientales. 
  • Ouais, il était temps. Il n’y a plus qu’à espérer que les effets deviennent bien réels…
  • Surtout, que cet immense optimisme ne t’étouffe pas! D’autant que ce n’est là qu’un premier pas. D’autres mesures suivront, normalement. La région Occitanie a procédé à une vaste consultation sur la question des langues. Il s’avère que plus des trois quarts des habitants considèrent important de préserver catalan et occitan.
  • Tu veux que je te dise, je me méfie de la région et de sa présidente: souviens-toi qu’elle a noyé l’identité catalane dans l’appellation « Occitanie ».
  • Oui, mais ça a déclenché la réaction de gens qui n’étaient jamais sortis dans la rue pour protester. Souviens-toi des grandes manifestations à Perpignan à ce propos…
  • …et depuis lors, et à la suite de cette erreur politique, on trouve plus facilement de l’argent pour nous aider! Certes, on peut voir les choses comme ça…
  • … ce qu’on avait vu c’est surtout ce que les enquêtes actuelles confirment, à savoir que plein de gens, et il faut ajouter souvent venus d’autres régions, sont favorables aux efforts faits pour les langues. Évidemment, cela ne signifie pas que ces désirs se transforment automatiquement en énergies concrètes.
  • De fait, plus on trouve de gens pour les défendre… et moins il y’a de locuteurs!
  • Tu voudrais quoi? Qu’on ne fasse rien? Et comme ça tout le monde recommencerait à parler le catalan dans les rues comme quand tu étais gosse?
  • Du calme! Au moins les conventions actuelles sont une récompense pour les têtus qui n’ont jamais cessé de se battre, surtout dans la période où le catalan disparaissait des villages alors que la langue savante des écoles et des livres n’existait pratiquement pas… il n’y a plus qu’à espérer que le mouvement contraire devienne effectif, et que la culture passe maintenant des écoles et des livres vers les rues…

                                                  C&C

 
Cet article est en lecture libre. Pour avoir accès à l'ensemble du site, merci de vous connecter ou vous inscrire

ARTICLES EN LIEN