LE TRAVAILLEUR CATALAN

– Ja tornem a entrar en període de disbauxa.

– Disbauxa? Vols parlar de sexe ara?

– No, això rai podria ser divertit.. Disbauxa de llums i musiquetes nadalenques als carrers.

– Ah  sí ! Carai és l’època de l’any que ho vol, això agrada, la gent ho vol celebrar.

– La gent o més ben dit els comerciants? Vinga a gastar quilowatts per que la gent consumeixi. No ens havien dit que amb el canvi climàtic i la crisi econòmica cal estalviar? Fins i tot nos demanen de baixar la calefacció mes per Nadal tot s’hi val, els estalvis ja ningú se’n vol recordar oi?

– Te comprenc mes crec que això és un combat perdut. Belleu justament com més crisi i més dificultats hi ha, més cal llums per animar la gent i per pensar en altra cosa.

– Consumisme i vinga a gastar.

– He sentit a dir que hi ha municipalitats que encendran els llums menys hores per estalviar. Mes que t’agradi o no cal reconèixer que en el cas del Barcarès el Vilatge de Nadal els hi funciona, ve gent de pertot, fins i tot de l’altre costat de la frontera per veure aquest muntatge.

– Sí, però a Barcarès, durant tot el temps que el batlle és a la presó, no cal que encenguin l’ajuntament i això estalvia molts diners! I per la gent que ve del sud també és curiós: la gent del Rosselló se’n va a fer les compres de Nadal al sud i la gent del sud puja al Barcarès a veure el Vilatge de Nadal. Sem com un ramat de xais.

– Te veig emprenyat amb el Nadal. Crec que deus ser d’aquesta gent que se deprimeix quan arriben aquestes dates festives. Agafa-t’ho amb calma tot just comença i en tens fins després de Cap d’Any i els Reis Mags. Pensa que te servirà pas d’escapar-te a l’altre costat de la frontera perquè allà encendran tants llums o més que aquí i a més al sud s’allarga més dies perquè celebren més els Reis que el Pare Noel.

– Me puc pas escapar enlloc, fins al poble més petit m’imposen les llumetes.

– Confessa-ho segur que hi deu haver quelcom que t’agrada malgrat tot d’aquestes festes.

– Compra-me una dotzena d’ostres dues taules de torrons i en parlem pas més.

– Ets un consumista sense escrúpols.

                       C&C

Débauche noëlesque

  • Ça y est, nous revoilà en période de débauche.
  • Débauche? On se met à parler de sexe maintenant?
  • Non, ça au moins ça pourrait être drôle… débauche de lumières et de musiquettes de Noël dans les rues.
  • Ah oui! Que veux-tu, c’est le moment de l’année qui le veut, ça plaît, les gens veulent faire la fête.
  • Les gens en général, ou plutôt les commerçants? Allez, dépensons des kilowatts pour que les gens consomment. On ne nous a pas dit qu’avec le réchauffement climatique et la crise économique il fallait faire des économies? On nous demande même de baisser le chauffage, mais “per Nadal tot s’hi val[1]”, et les économies personne ne s’en souvient hein?
  • Je te comprends, mais je pense qu’il y a là un combat perdu. Peut-être que justament plus on est dans la crise et les difficultés et plus il faut de lumières pour donner du courage aux gens et penser à autre chose.
  • Consumérisme et en avant les dépenses!
  • Il paraît que des municipalités réduiront leur temps d’illuminations pour faire des économies. Mais que ça te plaise ou non, il faut reconnaître qu’au barcarès ça marche parfaitement, les gens viennent de partout, même de l’autre coôté de la frontière, pour voir le truc.
  • Oui, mais au Barcarès,pendant  tout le temps que le maire passe en prison, ils  n’ont pas besoin d’éclairer la mairie; ça fait de sacrées economies! Et pour ce qui ceux qui viennent du sud, c’est aussi très curieux: les roussillonais vont faire leurs courses de Noël de l’autre côté de la frontière pendant que ceux du sud viennent au Barcarès pour voir le marché de Noël. Je pense que tu dois être de ceux que l’approche de ces fêtes depriment. Prends ça calmement, ça ne fait que commencer, tu en as pour jusqu’au premiar de l’an et même aux Rois Mages. Et sois sûr que tu ne pourras pas t’échapper de la’autre côté; d’abord ils allument au moins autant de lumières qu’ici, et en plus ça dure plus longtemps, parce qu’ils célèbrent davantage les Rois mages que le père Noël!
  • Impossible de m’échapper, même dans le plus petit village ils faut qu’ils m’imposentt leurs lampions!
  • Avoue qu’il doit bien y avoir qualque chose que tu apprécies dans ces fêtes.
  • Paie-moi une douzaine d’huitres et deux tabletes de tourons et n’en parlons plus.
  • Tu es un consumériste sans scrupules en fait!

                            C&C


[1] Littéralement: « Pour Noël on a droit à tout »

               

 
Cet article est en lecture libre. Pour avoir accès à l'ensemble du site, merci de vous connecter ou vous inscrire

ARTICLES EN LIEN