LE TRAVAILLEUR CATALAN

Par Gaspard Delaruelle de Pixabay.  Le maire de Bordeaux ne veut pas du TGV entre sa ville et Toulouse

– El batlle de Bordeus no vol del TGV entre la seva vila i Tolosa, pretextant que no és ecològic…
– És el que prohibeix avets a la seva ciutat per Nadal perquè no hi vol “fusta morta” oi? Feia temps que no havíem dit mal d’algun ecologista, però aquest és un cas! 
– La qüestió per això és de saber si lo del TGV ho diu per una raó política o per estupidesa: Potser és política perquè la seva ciutat ja és a poc temps de París amb el TGV i no vol que una altra se n’aprofiti… L’estupidesa seria de preferir realment que el trànsit sigui per carretera, lo que des d’un punt de vista ecològic és molt més condemnable… 
– Lo que me fa por, és que sigui la segona hipòtesi la bona. En realitat, els ecologistes els més perillosos són els més radicals.
– Quan dius els més radicals, me sona com quan es parla de religió…
– És aquí el cas. Darrera de  molts comportaments, hi ha un rerefons religiós, com si fos una pulsió fonamental de la humanitat, Déu, si goso dir, sap perquè?
– Que vols, es veu que necessitem que algú ens digui diu lo que podem fer o no fer, lo que és bo i lo que és dolent…
– Ja està, aquí tens la resposta! Davant del nombre i la diversitat dels possibles que dona la llibertat, inventem un Deu que ga la tria per nosaltres, lo que és molt tranquil·litzant…
– És clar que vist així, els comportaments ecològics més extremistes se instal·len dins d’aquest espai religiós…… per exemple, donant un estatut  específic a la naturalesa, presentada com una deessa absolutament bona, en el se de la cual besties i plantes viuen en harmonia ajudant-se uns als altres…
-…ja parlar de la naturalesa com si en fóssim fora és un error, més valdria parlar del nostre entorn per exemple; de la naturalesa en fem part, i els altres animals, tal com les plantes, no son pas diferents dels homes: de vegades se sustenen i s’ajuden, de vegades se combaten i se destrueixen…
-“Ni àngel ni bèstia, i qui vol fer l’àngel fa la bèstia”…

Traduction

Anges et bêtes 

– Le maire de Bordeaux ne veut pas du TGV entre sa ville et Toulouse, au prétexte que ce n’est pas écologique…
– Celui qui interdit les arbres de Noël parce qu’il ne veut « pas de bois mort » dans sa cité, c’est ça ? Il y à longtemps que nous n’avions pas dit se mal d’un écologiste, mais celui-là c’est un cas d’école !
– La question c’est de savoir si le coup du TGV est pour lui un calcul politique ou une vraie stupidité: c’est peut-être un calcul politique parce que comme Bordeaux est relié à Paris par le TGV il ne veut pas que d’autres en profitent ; la stupidité ce serait qu’il préfère réellement que la circulation se fasse par la route, ce qui écologiquement est pourtant nettement plus condamnable…
– J’ai bien peur que la seconde hypothèse soit la bonne; en réalité, les écolos les plus dangereux ce sont les radicaux.
– Radicaux ? Ça a un son religieux…
-C’est bien de ça qu’il s’agit. Derrière un tas de comportements, il y a un fondement religieux, comme s’il y’a avait là une pulsion fondamentale de l’humanité, Dieu, si j’ose dire, sait pourquoi !
– Que veux-tu, on a besoin que quelqu’un nous dise ce que nous pouvons faire et ne pas faire, ce qui est bien et ce qui est mal…
– Voilà, tu l’as la réponse: face au vertige des possibles que donne la liberté, on invente un Dieu qui fait le tri pour toi, ce qui rassure beaucoup…
– Il est clair que vu comme ça, les comportements écolos les plus extrémistes ne sont pas autre chose que l’occupation de cet espace religieux…
– … en donnant par exemple un rôle spécifique à la nature, présentée comme une déesse résolument bonne, au sein de laquelle animaux et plantes vivent dans une harmonie et des entraides exquises…
– … déjà, parler de la Nature comme si elle était en dehors de nous c’est une erreur : il vaudrait mieux garder le mot environnement, par exemple ; de la nature, l’homme en fait partie, et les autres animaux, tout autant que les plantes, ne sont pas différents de nous: parfois ils se soutiennent et s’entraînent, parfois ils se combattent et se détruisent. J’en ai marre de ces angélismes !
– « Ni ange ni bête, et qui veut faire l’ange fait la bête »…

C&C

 
Cet article est en lecture libre. Pour avoir accès à l'ensemble du site, merci de vous connecter ou vous inscrire

ARTICLES EN LIEN