LE TRAVAILLEUR CATALAN

               

– Què, què en dius de com va el món?

– Home, això del món, depèn de quina mida l’hi dones; el Jordi Pere Cerdà deia que el món es lo que es pot abraçar de la mirada.

– Això fa que per a ell el món era la Cerdanya, és clar! Doncs comencem per veure de que va al Rosselló, que podem abraçar d’una terrassa de Perpinyà.

– Les fires de Perpinyà, aleshores, i sobretot el dia de Sant Martí, amb tots els camelots, mal-grat  que ara ja no hi ha els que abans feien tot aquell teatre: “Ningú no en vol d’aquest sortit de plats? No? Ningú? Mireu que els trencaré”! I prou prou, els llançava per terra i els trencava! És clar, només alguns, que tenia expressament per aquest destí! Però era molt impressionant, sobretot per la mainada…

– No solament per la mainada, per adults també, i generava crits i rialles! Ha passat tot això, ara ja la gent no va a la fira per fer les compres de l’any, roba de llit, plats i cassoles per la cuina. Tot això se pot comprar quan es vol als supermercats o per Internet, tant barat o més que a la fira…

– Si convé, aquest any de canícula no quedarà ni la fredor tradicional: jo no me recordo d’un sol dia de Sant Martí sense aquella fred, sovint amb tramuntana…

– I sense els vols d’orenetes descansant un xic sobre els plàtans!

– Va, deixem-nos estar de nostàlgia, i mirem una mica més enllà de les terres catalanes septen-trionals! El món també és el de la copa del món de rugbi femení, i per retrobar coses bones del temps passat aquí sí que és possible!

– És clar que sí! Dones joves, belles dins les seves diferències, somrients abans que comenci el partit, un partit durant el qual se poden veure totes les facetes d’aquest esport, lluita de da-vanteres, passes i carreres de les línies de darrera, tant lluny del rugbi actual dels homes, fet només de patacades i cops de peu a la pilota…

– O sigui que ja no és solament lo que diu el poeta, que “la dona és l’avenir de l’home”, sinó que ho seria també del rugbi oi?

– Això mateix!

                            C&C

L’avenir du monde ?

  • Alors, qu’est-ce que tu nous dis de la façon dont va le monde ?
  • Mon vieux, ce truc du monde, ça dépend du format que tu lui donnes : Jordi Pere Cerdà disait que le monde c’est ce qu’on peut embrasser du regard.
  • De sorte que pour lui le monde c’était la Cerdagne, évidemment ! Bon, commençons par voir un peu comment va le Roussillon, qu’on peut embrasser d‘une terrasse de Perpignan.
  • La foire de Perpignan, alors, et surtout la journée de la Saint Martin, avec les camelots, quoique maintenant il n’y a plus ceux qui naguère faisaient tout un théâtre « Personne ne veut de cet ensemble de vaisselle ? Non ? Personne ? Attention, je vais tout casser ! » et, en effet, il lançait les assiettes par terre et les cassait ! Évidemment, quelques-unes seulement, qu’il réservait à cet usage ! Mais c’était très impressionnant, surtout pour les gosses…
  • Pas seulement pour les gosses, pour les adultes aussi, et ça déclenchait des cris et des rires ! C’est fini tout ça, maintenant les gens ne vont plus à la foire pour y faire leurs achats de l’année, draps de lit, plats et casseroles pour la cuisine. On peut acheter tout ça quand on veut, au supermarché ou par internet, pour le même prix voire moins cher qu’à la foire…
  • Si ça se trouve, en cette année de canicule, il ne restera même pas le froid traditionnel : moi, je ne souviens pas d’une seule Saint Martin sans ce froid, souvent avec tramontane…
  • Et sans les vols les nuées d’hirondelles faisant une halte sur les platanes !
  • Allez, laissons tomber la nostalgie, et regardons un peu plus loin que les terres catalanes septentrionales : le monde c’est aussi la coupe du monde de rugby féminin, et pour retrouver des bonnes choses du passé, là c’est possible !
  • C’est clair ! Des jeunes femmes, belles dans leurs différences, souriantes avant que le match commence, un match au cours duquel on peut voir toutes les facettes de ce sport, combats d’avants, passes et courses des lignes arrière, tellement loin du rugby des hommes, tout en impacts et coups de pied dans le ballon…
  • De sorte que ce n’est plus seulement ce que dit le poète « la femme est l’avenir de l’homme », elle serait aussi celui du rugby ?
  • C’est ça !

                            C&C

 
Cet article est en lecture libre. Pour avoir accès à l'ensemble du site, merci de vous connecter ou vous inscrire

ARTICLES EN LIEN