LE TRAVAILLEUR CATALAN

-Vas anar al Canigó per la Sant Joan?

-No, mes ho he celebrat, un bon foc, un tall de coca, una bonica festa.

-I sobretot una tradició que surt de casa nostra, de la nostra muntanya i que s’ha sabut exportar amb aquesta flama que arriba a totes les terres catalanes, fins a Barcelona, València, per un cop que fem quelcom que funciona  nos cal ser orgullosos que funcioni tan bé.

– Te veig molt entusiasta però és pas ben bé un invent nostre, lo de fer foc pel solstici d’estiu és pas nou, els historiadors te dirien que és una tradició pagana que ve de la nit dels temps..

– Me vols  discutir l’autenticitat de la Flama del Canigó ara? Ja ho sabem lo del solstici i que ve de lluny, més lo de guardar la flama al Castillet tot l’any, d’encendre un foc dalt del Canigó i d’escampar-la a pertot on es parla català, això és nostre i funciona m’ho negaràs pas.

-És veritat, encara que sigui una tradició recent, va començar als anys 60.

-Les tradicions bé que han de començar a un moment o altre. Si soc massa entusiasta crec que tu m’ho vols minimitzar. Què hi ha que t’agrada pas?

-M’agraden pas els que fan petar petards la nit de Sant Joan, me fan mal a les orelles. Més te dono la raó és una bonica tradició i sobretot això de la germanor catalana, que ens descuidem massa la resta de l’any. He vist que a la Catalunya Sud, a Barcelona, el manifest que s’ha llegit aquest any quan han rebut la Flama del Canigó l’ha escrit un valencià, Eliseu Climent; tot plegat un bonic símbol pels catalans. 

-Ara m’agrades. I de que parlava aquest manifest?

-De llibertat, de lo que tenim en comú, des del Conflent fins al País Valencià passant per Barcelona i podríem anar fins Mallorca. I sobretot de la defensa del català, perquè també tenim en comú que cada cop hi ha menys gent que parli català.

-Això són figues d’un altre cistell i és qüestió de voluntat de tothom, ja ho arreglarem si volem..

C&C

Flamme et feu

  • Tu es monté au Canigou pour la Saint Jean ?
  • Non, mais je l’ai célébré : un beau feu, un morceau de « coca », une belle fête !
  • Et surtout une tradition qui sort de chez nous, de notre montagne, et qui a su s’exporter, avec cette flamme qui arrive dans toutes les terres catalanes, jusqu’à Barcelona, Valencia; pour une fois que nous faisons quelque chose qui marche, on peut être orgueilleux que ça marche si bien ;
  • Je te vois très enthousiaste, mais ce n’est pas vraiment une invention à nous, les  feux associés  au solstice d’été ce n’est pas vraiment nouveau, les historiens te diront que c’est une tradition païenne venue de la nuit des temps.
  • Tu veux contester l’authenticité de la Flamme du Canigou maintenant ? On connait l’histoire du solstice et on sait que ça vient de loin ; mais le coup de garder la flamme au Castillet toute l’année, d’allumer un feu au sommet du Canigou et de la répandre partout où on parle catalan, ça, ça nous appartient et ça fonctionne, tu ne peux pas le nier !
  • C’est vrai… même si en fait c’est une tradition récente, qui a démarré dans les années mille neuf cent soixante…
  • Il faut bien que les traditions commencent un jour ou l’autre ! Si moi je suis trop enthousiaste, il me semble que de ton côté tu veux minimiser ; C’est quoi que ne te va pas ?
  • Je n’aime pas ceux qui font exploser des pétards la nuit de la Saint Jean, ça me fait mal aux oreilles ! Mais je dois admettre que c’est une belle tradition, surtout ce côté fraternité catalane, que nous oublions souvent le reste de l’année. J’ai vu qu’en Catalogne du Sud, à Barcelone, le texte qui a été lu cette année à l’arrivée de la flamme était écrit par un valencien, Eliseu Climent, un beau symbole pour les catalans.
  • Là tu me plais8 ! Et il parlait de quoi ce texte ?
  • De liberté, de ce que nous avons en commun, du Conflent jusqu’au Pays Valencien, en passant par Barcelone et même jusqu’à Mallorca. Et surtout de la défense de la langue catalane, parce que nous avons aussi en commun qu’il y a de moins en moins de gens qui le parlent…
  • Ça, ce sont des figues d’un autre panier et ça dépend de la volonté commune, ça s’arranger si nous le voulons !

                               C&C

 
Cet article est en lecture libre. Pour avoir accès à l'ensemble du site, merci de vous connecter ou vous inscrire

ARTICLES EN LIEN